söndag 19 april 2015

Skolhästen Apodiktus presenterar sig

Berätta lite om dig själv
- Jag är stallets snygging och kung :-) Jag kallas Appe av mina vänner och de är ganska många. Jag är en fjortonårig Belgisk Varmblodig ridhäst.

Vad är du anställd som?
- Mitt jobb är att vara en idol och lära elever hur de tar hand om, och beter sig med en sådan. Jag är en riktigt läromästare för eleverna. Jag gör alltid mitt bästa för min ryttare och jag gillar dressyr lika mycket som hoppning. Jag ställer alltid upp för mina "hangarounds". Jag älskar att vara i centrum och faktum är att jag inte gillar att bli åsidosatt. Anita säger att jag inte får leka med elevernas jackor som de hänger på boxdörren, men hallå det är ju det bästa sättet att få deras uppmärksamhet. Det är väl inte mitt fel att mobiler inte tål lite skoj eller?


Vad är det bästa med ditt jobb?
- Här finns så stora hagar och man får gå i flock. När jag flyttade hit kunde jag inte fatta det. För en häst från Belgien är det rena drömmen att man kan galoppera fritt. Varje morgon när eleverna släpper ut mig måste jag bara ta en liten galopp och kolla att hagen fortfarande är lika stor - det är så härligt. Då kan jag slå bakut, men det skulle jag aldrig göra med en elev på ryggen, man är väl en gentleman. Fast jag måste ändå säga det bästa med mitt jobb är att jag har fri tillgång på beundrare. Tänk att det kommer tiotals elever till stallet varje dag - bara för att få klappa på mig. Jag är lite känslig ibland och det är bra när jag är ute i gräset med mina kompisar, men nu när jag blir lite äldre tycker jag det är skönt med egentid i min box efter allt lek.

Vad ska en hästskötare kunna?
Mysa med mig. De får gärna klia mig vid halsen och bogen. Mmmm härligt!! Och så klart blir jag glad av mat!! Morötter och pellets är favorit! Det är så skönt o få vara i centrum. Det värsta jag vet är när de bara går förbi min box utan att hälsa. En hästskötare måste kunna ta sig tid med alla hästar och särskilt mig.