onsdag 22 april 2015

Skolhästen Bomben presenterar sig

Berätta lite om dig
Egentligen heter jag Bomgaardens Bombardier men det är alldeles för långt att använda till vardags. Bomben duger gått till mig. Jag är en känslig dansk kille som flyttade hit för några år sedan.

Vad är du anställd som?
Mitt jobb är att visa elever att de måste vara finkänsliga när de hanterar hästar. Visserligen är jag stor, men det behövs inga muskler för att hantera och rida mig. Jag lyssnar på små hjälper och är alltid ambitiös. Ibland lite för mycket men det är inte lätt att tolka vad ryttarna vill om de både kramar med skänkel och bromsar i handen. Bäst trivs jag när ryttarna mjukt lotsar mig fram i dressyrrörelserna eller på hoppbanan. Jag har ett stort steg och en härlig rytmisk galopp om jag får säga det själv. Hoppa kan jag oxå så det räcker. I mångt och mycket är jag en spegel av eleven - är de ängsliga så blir jag det. Är de lugna så blir jag det.                

Vad är det bästa med ditt jobb?
Vilken känsla det är när en elev fattar hur lite den behöver hålla i mitt bett och hur lite skänkel det krävs. Sedan är jag svag för beröm. Det är så skönt när någon stryker på halsen och berättar hur duktig jag är.

Vad ska en hästskötare kunna?
Läsa av en hästs temperament genom att iaktta och anpassa sig efter det. Jag är inte den som står och sover i boxen när det groomas -det räcker med en liten vink så flyttar jag mig. Jag tycker inte om yviga gester.


Personalen/ Bomben är känslig som en tävlingshäst på högre nivå och det ger våra elever en unik träningsmöjlighet.