fredag 17 april 2015

Skolhästen Hampus presenterar sig

Berätta lite om dig själv
- Jag är ett smart ponny i mina bästa år. I juni 2014 flyttade jag hit från Gamlebygymnasiet.

Vad är du anställd som?
 - Mitt jobb är att träna elevernas sits. Jag älskar att kolla elevers sadelfasthet - alltså de går ju här för att träna upp sin sits och i terrängen tycker jag det är viktigt att de blir benstarka. Inget är så utbildande som "lerning by doing" - kan de inte klämma åt med skänkeln så får de reda på det när jag gör ett litet glädjeskutt. Jag förstår inte vad en del elever har emot att bita i gräset. Själv gillar jag gräs. O så gillar jag hö, hösilage, morötter, äpplen - ja ni fattar jag gillar det mesta som går att äta. O jag håller verkligen inte med Tilly att jag måste hållas efter när det gäller maten - män med kula har pondus.  O Magnus han gnäller på att jag behöver bjuda mer, Bjuda mer - om vi rider på banan ska vi ju ändå ingenstans så vad gör det då om jag tar det lite lugnare- jag blir ju knappast efter de andra. Jag önskar att Tilly kunde bjuda på lite mer mat och så skulle jag vilja se fackavtalet är det verkligen meningen att jag ska ridas en timme sex dagar i veckan. Det var inget snack om det när jag flyttade från Gamleby och OB morotstillägget som Tilly ger på morgonen är alldeles för litet. O varför får vissa hästar mer mat än mig? Jag tycker att vi behöver organisera oss.


Personalen: 
-Du är en mycket söt ponny men det finns gränser även för hur mycket söta ponnyer får busa med ryttarna :-)
Du rids inte sex timmar varje vecka och kom ihåg att många ridskolehästar går dubbla antalet timmar.
Du får rekommenderad giva efter din vikt och ditt arbete - små hästar behöver inte lika mycket mat som de stora. 
Din bjudning har förbättrats avsevärt så du är på rätt väg :-)

Hampus:
Vad är det bästa med ditt jobb?
- Det finns alltid någon som kan pussa och pyssla med mig :-)

Vad ska en hästskötare kunna?
- Sitta kvar i sadeln o vara dålig på matte - så jag får fler morötter än jag ska ;-)