söndag 26 april 2015

Skolhästens Jordan presenterar sig

Berätta lite om dig
Hej jag är Jordan. Yngste hästen i hästparken på skolan - har inte ens varit här ett år.. Det blir bara bättre och bättre som skolhäst tycker jag. Jag har fått en boxplats jämte en riktigt bra skolhäst (Matcho Man) och nu vill jag bli lik honom när jag är stor. Det betyder att jag måste lära mig massor med grejer. Min granne säger att jag inte ska göra för mycket när eleverna  inte begär så mycket - Alltså vara lite lat..... Jag är inte lat men jag får väl lära mig :-)

Vad är du anställd som?
Häst antar jag eller menar ni att det kan vara som katt. Nej. Säg att det inte är det - jag gillar inte ensamt nattarbete. Jag vill jobba i flock och på dagtid. Mitt jobb måste väl ändå vara att visa eleverna hur en unghäst kan bete sig i olika situationer. Hoppning till exempel det är kul, men lite läskigt också. Matcho säger att jag inte måste hoppa så högt över hindren, det kostar för mycket energi, men jag tycker det är så roligt med hoppningen och så tycker jag att det är bra att ha lite marginal - 40-70 cm tillgodo tycker jag är lagom på ett nytt hinder. Det endaste gången jag tar det lugnt är när jag går i min hage, där har jag egentid, härligt och lugnt.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Snacka om många polare man får här: Matcho tex. Va jo jag har andra kompisar oxå de heter .... få se... det kommer snart.. Metanitas o Limit ha jag kom ihåg. Trodde ni inte att jag skulle komma på några fler eller. O så har jag några kompisar till som jag inte kommer på namnet på nu.
På det här stället gör vi många saker i grupp - Det diggar jag. Jag kan göra saker själv om jag måste men det är liksom inte lika kul.

Vad ska en hästskötare kunna?
Vara lugn och ha ett stort tålamod - ibland fattar jag inte vad de vill och då uppskattar jag om de bara lugnt visar en gång till vad det är de vill.
Jag hoppar "megahinder" på terrängbanan - Jag tyckte i alla fall att det var stort

Personalen/ Jordan är en talangfull herre som är mycket ambitiös och lyhörd för ryttaren :-)