fredag 3 april 2015

Tidigare elever berättar del 1 Lynn Johansson

Lovade berätta om jobbet som hästskötare här i USA! Just nu är vi placerade i Florida och dom har varit här hela vinterhalvåret. Jag har hand om 5-6 hästar och börja kl sex (fordring klockan 5) med att ta tempen på alla och byta deras vatten. Efter det selar jag ut första hästen som ska vara klar prick klockan sju. Man har ungefär tre till fyra hästar som tränar eller joggas varje dag. När första hästen har tränats klart, fem i kl åtta, ska den andra redan vara selad och klar, den går andra heatet kl 8. Under tiden hästarna tränas mockar jag, fixar med fodret och selar ut hästen till nästa heat. Jag har en gräshage till två hästar så den ena kan gå ute på förmiddagen och den andra på eftermiddagen. Förmiddagen slutar runt 12:00/13:00 beroende på hur många hästar jag har som tränat. På eftermiddagen ca kl halv 4 kommer vi tillbaka till stallet och fixar med hästarna. Vi borstar, tar hand om eventuella sår och lindar benen på de som behöver det. Jag ger hö och byter vatten igen och är färdig runt halv sju. Vid sju är det kvälls fordring. Vi har mest två- och tre-åringar då det är mest pengar i dom yngre loppen här i USA. Världens snabbaste travhäst finns också här på gården - Sebastian K heter han. I april flyttar vi upp alla 75 hästarna till New Jersey där tävlingssäsongen börjar för hästarna.

Lynn Johansson tog studenten 2012 och gjorde praktik i travstall. Nu jobbar hon i USA hos Svanstedt Stable.









Personalen / Vi önskar Lynn lycka till i hennes internationella karirär som Travhästgroom.