lördag 4 april 2015

Tidigare elever berättar del 2 - Sara Henriksson

Jag gick Ridsport på Ingelstadgymnasiet och åkte bland annat utomlands till ett distansstall för att göra praktik under min utbildning. Idag är jag Landslags ryttare i Sverige inom distansritt.

Jag är 22 år, rider första året som senior och tog klivet rakt in i Senior landslaget från Young Rider landslaget.
Bor i Agunnaryd utanför Ljungby på gård tillsammans med min sambo Martin Hörberg, 1 hund, 2 katter och 4 hästar.

Meriter
SM guld för Young rider, SM brons för Young rider, DM guld för Örebro Län, deltagit i 2 EM för Young rider och 1 VM för Young rider.
Min häst Elopolda, 
som jag äger och tränat själv, blev 2012 årets bästa 6-åring . Med den hästen vann jag SM 2014 och kom 2a på vår debut på 160km i Litauen och klarade första kvalet för Senior EM 2015. I Frankrike den 27/3 2015 blev vi 10 placerad på 160km av 49 starter. Det är en av Frankrikes största tävlingar där Frankrikes elit gör upp om vilka som ska bli uttagna till EM 2015, därmed blev jag och hästen Elopolda färdig kvalade för EM 2015.
2015 blev jag Sveriges jubileums stipendiat för mina tävlingsmeriter, ett pris instiftat av Prinsessan Madeleine. 
 
Jag har tävlat i distansritt sedan 2006 och tävlat och tränat hästar upp till 120km samt 1 häst till 160km.
Jag har tävlat i Tyskland, USA, Polen, Litauen, Frankrike, Belgien, Förenade Arab Emiraten, Italien och Danmark.
Distansritt är en ridsportgren som kan jämföras med maraton där man rider från 40km till 160km på 1 dag. Det finns även flerdagstävlingar där man tex rider totalt 240km på 3 dagar.
Man rider längden uppdelad på olika delsträckor. Före, mellan och efter tävlingen är det hårda veterinärkontroller som hästen måste gå igenom för att man ska få rida vidare. Efter målgången så ska hästen vara fräsch för att man ska bli godkänd. Först i mål med en fräsch häst vinner tävlingen.
För att man ska komma på bra placeringar och vinna tävlingar gäller endast galopp under tävlingen, vilket då gäller att man tränar många timmar och ofta på hästarna för att de ska klara det. Viktigt att man har ett gott öga för hästarna för att man ska läsa av vad som bör tränas, samt hur, vilket och hur mycket foder hästarna ska äta för att de ska kunna prestera på topp. Det är viktigt att du som ryttare har en god balans och en bra ridstil för att hästarna ska klara av sin uppgift.

Jag har i dagsläget 4 hästar som jag har i träningDet är 1 häst som är 9 år som tävlas på 160km, 1 som är 12år som tävlas på 120km och 2st som är 7 år, en av de tävlas på 50km och 1 som tävlas på 80km.
Jag har även yngre hästar som i framtiden ska bli mina landslagshästar. (som står hemma hos min moster utanför Örebro).

Mina mål för 2015.
Kvala upp min häst Anahita, 7 år så att hon kan tävla 160km i höst som säsongsavslutning.
Kvala upp min andra 7åring Appostrofa så att hon kan starta sin första internationella tävling 80km i höst.
Låna ut min häst Beautiful Biscaya till en ungdoms ryttare på Young rider SM i maj i Glimåkra. (resten av målen med henne detta året är inte helt uppsatta ännu)
Topp 15 på mitt första senior EM i Slovakien i september med hästen Elopolda, 9 år.

Målet för framtiden är att vinna VM guld och EM guld, leva på sporten, träna och tävla hästar samt även börja träna andra ryttare.

Kolla gärna in på vår hemsida http://sasa-endurance.webnode.se/
och vår blogg http://sasaendurance.blogg.se/
FB sida https://www.facebook.com/sasaendurance?fref=nf