fredag 1 maj 2015

Skolhästen Matchoman presenterar sig

Berätta lite om dig
Jag har jobbat länge här- sedan 2006 och kan allt! Longering, dressyr, hoppning, tömkörning, sitsträningar, terrängbana, löshoppning och uppvisningar, det spelar inga roll för mig!
Vad är du anställd som?
Orden läromästare ligger på tungan. Men då har jag inte berättat det bästa än. Jag har nämligen en unik förmåga att läsa av elevernas ridnivå. Ta nybörjare - de gillar jag - Lite spända, hallå skulle du vara lite nervös om du fick träffa en mästare. Har fullt upp med att hålla balansen och sitta snyggt När de tar tygeln då böjer jag på nacken o sen är de nöjda - jag lufsar på i lugn takt. Så har vi mittemellanryttarna. - De tror de kan bestämma. O de är så lättlurade - jag spänner mig lite i början på passet far iväg i lite slängtrav när det är dags för första galoppen och sen är de nöjda när jag tar det lite lugnt - fungerar varje gång. Sen har vi de avancerade ryttarna. Magnus jag trodde att vi hade ett avtal att jag skulle slippa dem - de är ju bara jobbiga. Gå i riktig form, upp med ryggen igång med bakbenen, lossa lite här och där - farligt man kan få träningsvärk av sån ridning. Nej tacka vet jag nybörjare det är min melodi.

Personalen:  Matcho är en klok häst som kan många knep för att spara sig. Med en avancerad ryttare i sadeln gör han både byten och hoppar större banor. Nybörjarna lotsar han runt i sakta mak om han får bestämma :-)

Matcho igen:
Vad är det bästa med ditt jobb?
Ingen dag på jobbet är den andra lik och jag älskar omväxling. Nu när det blir fint väder igen har jag tappat min vinterpäls igen och det skönt underbart, jag känner mig riktigt som en unghäst igen nu för tiden. Kanske är det för jag har en ny liten granne som jag försöker att göra till en bra/smart skolhäst. Jag tackar inte nej till att åka ut på dressyr och hoppbanor heller när tillfälle bjuds :-)

Vad ska en hästskötare kunna?
Om jag hade varit hästskötare hade jag nog synat korten när hästar beter sig som om de är skrämda - det finns ju herrar som jag som bara luras för att ryttaren ska sänka kraven :-)

O ja den andra sidan är lika snygg :-)