torsdag 21 maj 2015

Skolhästens Geisha presenterar sig

Berätta lite om dig
Nu är det dags att komma ut- jag har nu befunnit mig under täckmantel  i 10 år och då måste väl ändå alla gamla synder i Holland vara preskiberade :-).  I Sverige har jag gått under namnet Geisha men mitt rätta namn är Gjetsje L. Ja jag vet det är lite svårt att uttala så det är OK att ni fortsätter säga Geisha. Det är inte bara mitt namn jag undanhållit alla. Här på skolan tror de att jag är en lugn sävlig kallblodshäst när jag i själva verket är en aktiv och nyfiken häst av rasen Frieser, ämnad att bära riddare i strid och underhålla på cirkus. Jag är också en väldigt smart häst. Genom att dölja min energi och talang så kan jag ta det lugnt på lektionerna och ägna min tankteverksamhet åt viktigare saker.
Tycker inte riktigt att den här bilden gör mig rättvisa - jag är snyggare än så.

Vad är du anställd som?
Mitt jobb är att vara drottning i stallet och regera över mina undersåtar. Numera gör jag det med sådan finess att de andra knappast märker det. Jag skapar ett lugnt och stabilt klimat i stallet genom min lugna aura. Spända och stressade elever och hästar slappnar av i min närhet - föga anar de att det är jag som styr det så - men att arbeta i det fördola har numera blivit en vana. Åtskilliga är de elever som jag återgivit självförtroendet efter att de varit med om traumatiska händelser. När de pysslar i boxen är jag mån om att röra mig långsamt så jag inte skrämmer dem - jag blåser lätt på deras hand när de klappar mig o så är kontakten etablerad.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Dressyrjobb, gymnastikhoppning eller uteritt - allt känns tryggt i mitt sällskap - blir de sen sugna på att galoppera på lite på terrängbanan så ställer jag gärna upp på det. Andra undersåtar kan härja bäst de vill - jag står stadigt på jorden med mina hovar och rycks inte med i ungdomarnas bus. Mitt enda problem med jobbet är att min biologiska klocka tickar... Skulle varit kul med ett föl oxå. Sen älskar jag att visa upp mig för folk i ett dressyrprogram.

Vad ska en hästskötare kunna?
Släppa allt som snurrar i huvudet och bara vara i nuet med hästen - mig - vi har så mycket att ge om ni inte tänker på allt annat.

På terrängbanan kan jag visa mitt mod :-)

Personalen: Geisha är stallet smartaste och pålitligaste häst. På våren när korna precis släppts ut skulle konditionsträningen utomhus kunna bli lite väl häftig ( med hästar som blir spända) om det inte vore för dig som alltid kan gå i täten förbi läskigheter. Och Geisha vi vet om att du är inkörd :-)