måndag 11 maj 2015

Tidigare elever berättar del 7 Linnea Rundqvist jobbar som stallchef

Hej!
Linnea Rundqvist heter jag, tog studenten 2009. Det känns som igår men det har visst gått några år. Jag har arbetat med hästar i stort sett sen dess. Jag har jobbat som hästskötare/groom åt fyrspannskusken Fredrik Persson. Som hästskötare tar man hand om hästarna, fodrar, mockar, är en hjälpande hand vid träning m.m Som groom åker man med på tävlingar och sitter på vagnen bland annat. I dressyr och precision åker men mer eller mindre med som ”prydnad” och i maraton är man en vikt/kartläsare. Står man nedtill på vagnen i ett maraton är man en vikt som ska se till så att ekipaget inte välter och står man upptill på vagnen är man vikt/kartläsare. Som kartläsare ska man helt enkelt ha koll på vägen om det skulle uppstå förrvirring på banan. Jag har gått från enbart vikt till vikt/kartläsare vilket kan vara nervöst, skräcken att inte veta vart man ska håller en på helspänn hela maratonet, men oftast har man mer koll än vad man tror. Själv tycker jag att maraton är den roligaste grenen. Hos Fredrik var jag hästskötare hemma och hästskötare/groom på tävling. Jag fick vara med på hemmaplan och se hästarna utvecklas till tävlings teamet som sedan mötte andra team ute på tävlingarna runt om i Europa. Att jobba som hästskötare är jobbigt och inte alltid roligt, men så lärorikt. Är man hästintresserad tycker jag absolut man ska prova på det.
Från dressyren på VM i Riesenbeck 2012. Bilden är tagen av Rebecka Brant

Från maraton på VM i Riesenbeck 2012. Bilden är tagen av Rebecka Brant
Jag har under åren hunnit gå från hästskötare hos Fredrik till stallchef på Ingelstadgymnasiet. I det jobbet höll jag lektioner i t.ex ”stall tjänst” och i lite körning. Jag skötte även lite pappers arbete, såg till så att det fanns stall personal över helgen, bokade tid med veterinär m.m. En kombination av häst och chef jobb helt enkelt. Idag gör jag ungefär samma sak som jag gjorde på Ingelstad, fast nu jobbar jag på Ljungby Ridklubb istället. Jag har inte lektioner men allt annat ansvar för stall, stall personal, pappers arbete m.m. Hästarna kommer alltid i första hand och för mig kommer det fortsätta att vara så ett tag till om jag själv får välja.
Kolla in Ljungby ridklubb
Utan Ingelstadgymnasiet hade jag inte varit den människan jag är idag. De hjälpte mig bli mer hästkunnig, jag var en av dem i min årskull som tog hästskötarexamen genom gymnasiet och det har jag haft stor nytta av i arbetslivet. Men om man bortser från det man fick lära sig på lektionstid, fick man utvecklas som människa på sin fritid. Jag flyttade in på internatet och jag kan lova att jag grät av hemlängtan den första tiden. Men med tiden blev jag starkare/ självständig och kanske rent av modig. Tiden jag grät i början minns jag knappt. Minns mer tårarna som kom när jag insåg att jag skulle ta studenten och vara tvungen att flytta där ifrån och skiljas från mina vänner. Tack Ingelstadgymnasiet för allt ni givit mig!