torsdag 21 maj 2015

Tidigare elever berättar del 9 - Alexandra Nilsson jobbar som hästskötare

Efter studenten sommarjobbade jag på en städfirma och efter det så visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Så jag tänkte att jag skulle prova söka lite hästjobb och hittade en annons om att jobba som häst- och tävlingsskötare hos Henrik Lannér. Sökte det, fick åka ner och provjobba och sedan fick jag det. Så nu jobbar jag i ett stall med ca 15 hästar. Både unghästar och äldre tävlingshästar.



Mina dagar ser ut som följande. Vi börjar kl 7 med att mocka och allt som hör stallskötseln till. Vi har också ett skrittband som vi använder till de hästar som inte kan gå i hage av olika anledningar. Vid kl 8 släpper vi ut de hästarna som inte ska ridas på förmiddagen. Efter det gör jag i ordning Henriks första häst och gör klart det i sista i stallet. Under resten av förmiddagen gör jag i ordning fler hästar till Henrik medans jag fixar annat i stallet också. De dagar det är hoppning på schemat får jag också hjälpa till att bygga och höja och sänka hinder. Vid 11- tiden tar vi in hästarna och efter det får de hö och kraft- lunchen.


Efter att vi själva har ätit lunch släpper vi ut de hästar som blev ridna på förmiddagen i hagen. Sedan börja jag eftermiddagsmocka, samtidigt som jag gör i ordning hästar, och sätter hästar på skrittbandet. Halv tre kommer hästarna in och vid tre får de eftermiddagshö. Efter det fixar vi i ordning stallet så det ser snyggt, putsar träns och lägger allt där det ska vara och sist så fodrar vi kraftfoder. Sedan får de kvälls hö igen vi nio.












På tävlingar ser det i stort sätt likadant ut, fodra vid sextiden, fixa stallet och gå med hästarna. Göra i ordning hästarna som ska tävla eller om han bara ska trimma på dem, vara med på framhoppningen och filma när Henrik rider. Henrik tävlar i olika nivåer av tävlingar, från lokala t.ex pay and jump, upp till tre stjärniga tävlingar upp till 1.50, både i Sverige och utomlands.