söndag 3 april 2016

Skolhästen Tessy presenterar sig

Berätta lite om dig
Jag är ett rödhårigt sjuårigt sto av rasen selle francais (en fransk ras) som är importerad från Holland. Som ni kan se på bilden är jag mycket klok och stabil. Jag är verkligen ingen segpropp utan i mig finns det fart. I mig flyter blod av högsta klass och min morfar heter Kannan.

Vad är du anställd som?
Mitt jobb är att ta hand om alla typer av ryttare. På min rygg känner sig alla trygga och särskilt i hoppningen hjälper jag alla ryttare.

Vad är det bästa med ditt jobb?
När människor klappar, gosar och pysslar med mig. Det är det bästa jag vet.

Vad ska en hästskötare kunna?
Förutom att ge mig godis - ja jag vet att jag sparkar med hoven på filmen, men tålamod är inte min starka sida och även solen har fläckar..
En hästskötare viktigaste uppgift är att sätta hästen före sin egen bekvämlighet. Att göra det där lilla extra. Särskilt viktigt blir det för oss skolhästar som inte har någon egen människa.