torsdag 14 maj 2015

Skolhästen Capacity Quality D presenterar sig

Berätta lite om dig
Jag kallar mig Classe och är ett danskt varmblod med ponnypappa. På mödernet har jag hoppblod av högsta klass, men det behöver vi väl inte prata så högt om (höga hinder ger träningsvärk). Här på stället har jag hoppat lite 1.20 banor ( o det räcker).

Vad är du anställd som?
Mitt jobb är att övervaka o ha koll utan att göra väsen av mig. Lite som en skyddsängel. Beteendet är kvar sedan hingsttiden (jag var okastererad tills jag var 5 år). Jag hetsar inte upp mig för småsaker och mitt lugn brukar sprida sig på ängsliga kamrater och ryttare. Eftersom jag är en stabil herre passar jag många ryttare. Nybörjare gillar jag mest - de är så härligt tacksamma och gillar att ta det lugnt. Förstå-sig-påare de kan behöva lära sig en läxa. Börjar de dra i tyglarna och banka på - "då har de skitit i det blå skåpet" - ger man sig in i leken får man den tåla o kan de inte hålla sig kvar när jag slår på en brall - ja ni fattar - och sen gör de inte om det. Avancerade ryttare kollar jag alltid av - är de inte avancerade så behöver jag inte göra jobbet :-). Men med de duktiga plockar jag rosetter inom både hoppning och dressyr.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Sommarlovet - nja det finns roliga saker på läsåret oxå. Terrängen t.ex det är så härligt att få sträcka ut lite i galoppen. Sen finns det vissa hoppövningar som jag går igång lite extra på ( ibland glömmer jag bara bort att dölja min talang :-). Jag gillar att äta hösilage och ibland får jag lite pellets som jag äter upp hur snabbt som helst.

Vad ska en hästskötare kunna?
Rykta jättebra och länge innan ridlektioner, det tycker jag om. Helst vill jag kunna äta under tiden (eftersom eleverna måste ha oss uppbundna i boxen när de groomar så uppskattar jag när de lägger höet i krubban så jag når). Sen gillar jag inte människor som stressar - allt behöver inte fixas idag - det kommer en dag i morgon oxå - en bra hästskötare kan softa - gå ut med mig i grimma och låta mig beta.