tisdag 5 maj 2015

Skolhästens Udetta presenterar sig

Berätta lite om dig
Jag är snyggaste hästen på skolan, det vet alla. Min pappa heter Guidam och han är en av världens finaste hingstar. Läs mer om min pappa Guidam
Jag har finaste färgen och sötaste ansiktet i hela stallet. Min bästa kompis är Frieser Geisha. Jag tål inte riktigt att någon annan häst kommer i närheten av henne för då blir jag lite arg. Hon är ju min! Geisha gör att jag tar det lite lugnt, för jag kan blir lite upphetsat när vi ska rida.

Vad är du anställd som?
Mitt jobb är att lära eleverna hur det är att rida en klasshäst med mycket energi. Jag har energi för två hästar och jobbar gärna. Men det är bra för eleverna, då har de inte tid med något annat under sina ridlektioner. Jag vill ha all uppmärksamhet för som sagt är jag snyggast!

Vad är det bästa med ditt jobb?
O har finns det gott om killar, jag menar hästkillar. Dom kan jag visa upp mig för när jag vill. Sen tycker jag att det är kul att hänga med Geisha. Att vi kunde bli kompisar trodde jag aldrig - vi är verkligen som natt och dag. En annan sak som är kul här är att det händer så mycket - det blir aldrig långtråkigt - jag tränar dressyr, hoppning, terräng, longering, visa häst vi hand mm.

Vad ska en hästskötare kunna?
Både hantera och rida hästar mjukt och konsekvent utan att tillföra mera spänning. När jag och en elev kommer dit är det härligt vi blir båda avslappnade utan att vara slöa ;-)
Sen är det ju aldrig fel att bli ryktad - jag älskar pyssel...